Dutch Design Awards beloont het beste Nederlands ontwerp van het afgelopen jaar. Dat doen we aan de hand van acht categorieën met ieder een eigen vakjury. Wie zitten er in deze vakjury en beoordelen straks jouw werk? En wie vertegenwoordigt hen in de hoofdjury? De komende weken maken we de gezichten achter elke categorie bekend. Deze keer: Communication!
Hoofdjury
Mieke Gerritzen
Mieke Gerritzen is een ontwerper en curator, geboren in Amsterdam. Begin jaren negentig was zij als een van de eerste ontwerpers betrokken bij de ontwikkeling van digitale media in Nederland. Ze is oprichter van The Image Society en was van 2009 tot 2017 directeur van MOTI, Museum of the Image in Breda. In de zeven jaar daarvoor (2002-2009) was Mieke hoofd van de ontwerpafdeling Sandberg Instituut, de masteropleiding verbonden aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Mieke creëert netwerken met veel verschillende ontwerpers, schrijvers en kunstenaars. In 2001 begon ze met de organisatie en productie van films, publicaties en evenementen zoals “The International Browserday” in New York, Berlijn en Amsterdam en “The Biggest Visual Power Shows in Amsterdam en Los Angeles.” Daarnaast heeft ze meer dan 10 boeken gepubliceerd en vele prijzen ontvangen en geeft ze wereldwijd lezingen en presentaties.
Vakjury
Bas Koopmans
Bas Koopmans zweeft ergens tussen de grafisch ontwerper en creative director in. Met liefde voor typografie en communicatie als start kapitaal werk hij zelfstandig en in verschillende teams aan projecten waarbij vorm en inhoud elkaar versterken. Naast zijn studio is hij is partner in een kunstbeurs, runt een muziek labeltje, en verliest zich regelmatig in allerlei zij-projecten.
Karen van de Kraats
Als Art Director van WeTransfer’s creatieve studio, neemt Karen van de Kraats de leiding in het ontwikkelen en onderhouden van WeTransfer’s merkidentiteit en het ontwerp van hun content site WePresent. Voor WePresent omvat dit art directing en het ontwerpen van opdrachten en branded content stukken, waarbij ze ervoor zorgt dat de ontwerpen de kwaliteit weerspiegelen van de werken van artiesten als FKA twigs, Riz Ahmed, en Björk. Daarnaast ontwikkelt Karen de esthetiek voor WePresent’s jaarlijkse magazine. Ook heeft ze de identiteit ontworpen voor het 10-jarig bestaan van WeTransfer in 2019 en The WeTransfer Ideas Report in 2020. Haar doel is om haar ontwerpen zo ver mogelijk te brengen, om de kijk van mensen op visuele cultuur te veranderen en verder te gaan dan wat we al kennen.
Rene Toneman
Rene Toneman is medeoprichter en creatief directeur van Silo Agency, gevestigd in Den Haag. Daarnaast is hij lid van het bestuur van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO). Rene studeerde af in Grafisch Ontwerpen en begon daarna zijn carrière als grafisch ontwerper bij Studio Dumbar. Hij richtte zich in toenemende mate op de ontwikkeling van visuele identiteiten voor publieke nationale instellingen en vooraanstaande bedrijven. Daarna werkte hij bij Fabrique en richtte later in 2007 zijn eigen strategisch ontwerpbureau Silo Agency op. Onder zijn leiding heeft Silo wereldwijde erkenning gekregen voor uitmuntend design en werd het in 2012 en 2017 benoemd tot European Design Agency of the Year. Het werk van zijn team is erkend door ADC New York, D&AD, EDA, Red Dot, Frame, Tokyo TDC, ADCN, DDA, en IF.
Thecla Schaeffer
Thecla Schaeffer heet officieel Hoofd Marketing (in Marketing Land), maar bij Tony’s Chocolonely, is ze Marketing Magic Maker. Of, gewoon Thecla. Haar cv beslaat het volledige spectrum, van cum laude afgestudeerde psychologe tot ad land strategieshotshot, tot CMO van zowel G-Star RAW als Accell Group. Haar werk omvat gedenkwaardige projecten zoals G-Star jeans gemaakt van plastic flessen uit de oceaan en een samenwerking met Pharrell Williams. Dat is de magie die ontstaat wanneer je sociale en culturele psychologie mengt met jongerencultuur en identiteit.