15.09.2021

In deze column een pleidooi van Ingeborg van Lieshout - juryvoorzitter Product - om ons te richten op professionals búiten ons eigen vakgebied. We mogen en moeten de kwaliteit die we produceren met een groter publiek delen.

Heb je in coronatijd nieuwe mensen leren kennen? Dan is deze column voor jou waarschijnlijk minder interessant. Het is je dan vast ook gelukt je werk onder ogen van anderen te krijgen. Maar voor de meeste ontwerpers was het een tijd van veel inzet, zonder dat het resultaat gezien werd. Ook de (mini)meubelbeurs in Milaan afgelopen week, was niet het podium waarop we hoopten. Maar als je je werk met niemand kan delen, waar doe je het dan voor?

Voor de vooruitgang. Er is geen vernieuwing mogelijk zonder verbeelding. Alles wat de wereld verder brengt, is ooit door iemand ontworpen. Waarschijnlijk niet door de techneut van Apple of Philips. Maar door een designer.

Neem de tablet. Kijk naar de film 2001: A Space Odyssey en je ziet een stijf A4-tje waarop je informatie kunt lezen die draadloos geladen wordt. Er was zelfs FaceTime. In 1968! Toen zaten we hier op aarde nog voor een zwart-wit beeldbuis, zonder afstandsbediening. In dezelfde film betaalt de hoofdpersoon door 4 cijfers in te toetsen op een schermpje aan de muur. Voila pincode. Omdat iemand iets gefantaseerd heeft wat in die tijd onmogelijk was, werd het product waarheid toen het technologisch wél mogelijk was. Deze 2 producten zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Ze werden al bedacht door een decorontwerper die de taak had een paar props te verzinnen.

— Technologie zonder toepassing is als een 'solution without a problem'

Aan technologie heb je niets zonder een toepassing. Een wetenschapper bij 3M zocht de formule voor een supersterke lijm. Hij ontwikkelde per ongeluk een superslechte lijm. Een ‘solution without a problem’, totdat iemand met verbeelding de Post-it voor zich zag. Zonder die fantasie had het bekendste product van 3M niet bestaan.

Intel technology vraagt Studio Drift te onderzoeken hoe zwermgedrag van vogels de toekomst voor hun drones kan zijn. Bouwbedrijf Heijmans ontwikkelt met Studio Roosegaarde een beter alternatief voor asfalt. Het punt is, impact van je werk is er niet alleen op de designbeurs. Werkelijk resultaat ligt in het dagelijks leven van de gewone mens.

Bereikt jouw idee wel het juiste publiek? Platforms als Dezeen.com leveren binnen de designwereld bereik en erkenning. Maar misschien heb je meer resultaat van publiciteit in een publiekskrant. Onder al die lezers bevinden zich niet alleen gebruikers maar ook professionals in een ander vakgebied. Zoals de de tablettechnoloog, de bankmedewerker, de lijmmaker, de dronebouwer en de betonboer. Mijn advies: investeer in zichtbaarheid in bredere media.

Want ontwerpers hebben de denkkracht om de wereld een beetje leefbaarder maken. We mogen – en moeten – de kwaliteit die we produceren met een groter publiek delen. Zonder verbeelding is er geen vooruitgang.

Ingeborg van Lieshout, juryvoorzitter categorie Product

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte!