Cream on Chrome: “Door het winnen van Dutch Design Awards 2022 zijn we geland in de ontwerp gemeenschap”
Cream on Chrome, winnaar van zowel de DDA x EY Award als de award in de categorie ‘Young Designer’ tijdens Dutch Design Awards (DDA) 2022, is opgericht door Jonas Althaus en Martina Huynh. Cream on Chrome is een sociaal geëngageerde experience design studio: door het ontwerpen van multimedia ervaringen en interactieve ruimtes verkennen ze nieuwe perspectieven op het gebied van economie, journalistiek, ecologie en opkomende technologieën. Hoe gaat het met ze sinds DDA22?
“Bijna een jaar nu, toch?” vraagt Jonas Althaus zich af. “Het voelt op een bepaalde manier alsof er meer dan een jaar voorbij is gegaan na het winnen van de award.” Martina Huynh: “Dutch Design Awards 2022 was het perfecte moment om het werk van de afgelopen jaren voor het winnen van de award te vieren, maar gaf ons ook het vertrouwen om uitdagingen aan te gaan die nodig zijn om verder te komen. Ook al is het de award voor jonge ontwerpers, ik heb het gevoel dat het ons echt heeft geholpen om ons geland te voelen in de ontwerp gemeenschap.”
Althaus: “Voorheen volgden we sterk onze interesses bij het kiezen van onderwerpen. We sprongen van project naar project. Door deel te nemen aan Dutch Design Awards konden we een adempauze nemen en onszelf afvragen: al onze projecten hebben heel verschillende onderwerpen, maar wat hebben ze gemeen?”
“In het juryrapport stond dat: “de vaardigheid van het bemiddelen van complexe informatie en ervaringen is wat Cream en Chrome heel goed doet.” Het is iets waar we intern vaker over spraken, maar toen we het zo lazen, hielp het ons om ons te positioneren”, zegt Huynh. “We gebruiken installaties, maar hoe kunnen we de installaties die we in het verleden hebben gemaakt gebruiken en ze activeren voor een breder publiek?” Althaus: “De afgelopen maanden hebben we geprobeerd ons meer te richten op het ontwerpen van workshops en andere participatieve werkvormen. We betrekken mensen bij collectieve ervaringen waarbij we aanwezig zijn als host, om mensen te begeleiden en deel uit te laten maken van ons werk.”
DDA x EY Award
“Het is niet zo dat wat we nu doen heel anders is dan wat we voorheen deden, het is hoe we ons werk zien en praten over wat we doen dat is veranderd. Dutch Design Awards en in het bijzonder het EY coaching traject, hebben ons in staat gesteld om een laag van reflectie toe te voegen aan ons werk” zegt Althaus.
“Als autonome ontwerpstudio hebben we behoefte aan feedback van mensen van buiten onze bubbel. Dat is de reden waarom we graag de DDA x EY award wilden winnen: we waren erg geïnteresseerd in hun coachingstraject”, zegt Huynh. Althaus: “Tijdens de coaching stelde EY ons een aantal heel belangrijke, fundamentele vragen. Vragen die super moeilijk te beantwoorden zijn, om eerlijk te zijn.” “Maar het is niet zo dat het beantworden van de vragen het doel was, het gaat om het proces van het nadenken en ontwikkelen van onze visie. Toen EY ons eenmaal had geholpen de juiste vragen te vinden om aan onszelf te stellen, moesten we die meenemen in ons werk en onze projecten, in ons netwerk van vrienden en andere professionals om er echt mee aan de slag te gaan”, vervolgt Huynh.
Keep An Eye Foundation
Althaus: “Toen ons werd gevraagd om een plan te presenteren van wat we wilden doen met het prijzengeld van Keep An Eye Foundation, realiseerden we ons dat er een potentieel budget was dat we konden besteden aan tools en software cursussen die onze vaardigheden een boost zouden geven. Door de jaren heen zeiden we altijd dat we volgende maand ruimte zouden maken voor experimenten. Maar de mogelijkheid om te investeren in onze ontwikkeling gaf ons veel motivatie om eindelijk aan de slag te gaan.
“Het was een cruciaal moment om prioriteit te geven aan specifieke ontwikkelingen. Het verplichtte ons om de belangrijkste dingen die we wilden doen op papier te zetten. En dat alleen al was super nuttig”, zegt Huynh. “Dat was het moment waarop we besloten om dieper in innovatieve interacties te duiken op het snijvlak van het fysieke en het digitale. Bijvoorbeeld door te leren hoe we overtuigende Augmented Reality ervaringen kunnen maken.”
Huynh: “Ik heb het gevoel dat dit jaar een jaar van samenwerkingen is geweest. Het is gemakkelijker om samen te werken nu onze praktijk beter gedefinieerd is. We kunnen vanuit een specifieke positionering spreken en hebben een duidelijke rol in het team.” “Het winnen van deze awards geeft ons het gevoel dat we gesteund worden en stelt ons in staat om risico’s te nemen. Het geeft ons de vrijheid om verder te investeren in onze praktijk. Om verder te kijken is en nieuwe mogelijkheden te ontdekken”, besluit Althaus.