Ontwerper Audrey Large ontving afgelopen oktober als Young Designer-winnaar voor de doorontwikkeling van haar werk een 'Keep an Eye Foundation - Young Designer Grant’. Hoe gaat het met haar sinds het winnen van deze prijs?
Hoe gaat het met je sinds je de Dutch Design Award voor Young Designer won?
“Het gaat goed met me! Veel projecten staan gepland en ik ben heel blij dat ik mijn werk onafhankelijk verder kan ontwikkelen. Verder ben ik heel erg enthousiast over de mogelijkheden om in verschillende contexten te werken. Of het nu gaat om objectontwerptentoonstellingen, kunstexpo’s in musea, beeldhouwwerken voor buiten of particuliere opdrachten voor interieurprojecten”.
Hoe wil je je Keep an Eye subsidie besteden? Kun je een tipje van de sluier oplichten?
“Voor mij betekent deze beurs een uitgelezen kans om mijn praktijk te versterken en zelfstandig te kunnen blijven werken. En het biedt me ook de mogelijkheid om veilig te experimenteren. Ik vind het nu noodzakelijk om eerst te investeren in mijn studiofaciliteiten en daarna de productie op te schalen en nieuwe digitale fabricagetechnieken en materialen te verkennen.”
Aan wat voor soort investeringen denk je?
“Mijn werk richt zich op het transformeren van digitale bestanden tot materiële objecten. In de eerste stap besteed ik veel tijd aan het creëren en modelleren van deze bestanden in 3 dimensies met behulp van software. In stap 2 breng ik deze bestanden naar onze tastbare werkelijkheid via digitale fabricage. Tot nu toe heb ik daar altijd 3D-printing voor gebruikt. Ik doe alles zelf in mijn atelier met mijn eigen machines. Om mijn werk naar een hoger niveau te tillen, wil ik nieuwe digitale fabricageprocessen en materialen onderzoeken en daarbij samenwerken met bedrijven die beschikken over high-tech faciliteiten. Deze mogelijke samenwerking zorgt ervoor dat ik grootschaliger werk kan maken en onderzoek kan doen naar nieuwe digitale en surrealistisch ogende oppervlakte-effecten.”
Zijn er nog andere dingen die je op dit moment met ons kunt delen?
“Tijdens het ontwerpen van objecten produceer ik veel beelden: of het nu handgetekende tekeningen op papier zijn of 3D renderings van modellen die ik op de computer ontwerp. Dit materiaal is een aanvulling op mijn praktijk, maar zie je niet vaak omdat de getoonde resultaten in tentoonstellingen of galeries meestal de daadwerkelijke objecten zijn. Daarom wil ik dit materiaal presenteren in een gedrukte publicatie waarin ik die tekeningen, renderings en geënsceneerde beelden van materiële objecten samenbreng. Daardoor vervagen de grenzen tussen het digitale en het materiële opnieuw. In tegenstelling tot een kunstenaarsboek of een procesboek, is de publicatie bedoeld als een experimenteel object op zich.”