Het is een jaar geleden dat we in Europa te maken kregen met COVID-19. De impact van de wereldwijde pandemie op onze samenleving, welzijn, cultuur en economie is enorm en ontwrichting ligt op de loer. Voorlopig lijkt het mee kunnen bewegen, inspelen op verandering en ‘het vermogen onszelf opnieuw uit te vinden’ het meest kansrijke scenario te zijn op weg naar het gewilde ‘nieuwe normaal’.
Wat mij betreft bevestigt COVID-19 expliciet wat er al een decennium speelt: disruptieve verandering is een constante geworden. Dat zie ik bij EPAM_Continuum waar ik opdrachtgevers zoals Albert Heijn, VodafoneZiggo of Yamaha Motors help om hun digitale platforms gebruiksvriendelijk, relevant en effectief te maken. Dat doe ik door met meer empathie anders te leren kijken naar de wereld waar ze deel van uitmaken. Zodat ze vervolgens beter in kunnen spelen op wat daarin verandert. Ook bouw ik mee aan de benodigde ‘nieuwe’ vaardigheden, interne cultuur en samenwerkingsvormen die nodig zijn om dit te gaan doen én te blijven doen.
‘Design denken én doen’ zorgt dat we beter om kunnen gaan met de weerbarstige werkelijkheid van alledag. Dat is ook exact de toegevoegde waarde die het heeft voor de inzendingen in de categorie ‘Best Commissioning’ van Dutch Design Awards. Wat eerdere winnaars zoals Rijksoverheid (2020), Gemeente Amsterdam (2019) of Brabantia (2016) verbindt is niet alleen de professionaliteit van hun opdrachtgeverschap en de structurele wijze waarop ze design inzetten. Ze realiseren zich vooral dat ze met een empathische en nieuwsgierige manier dienen te kijken naar de context waar ze deel van uitmaken. Zo zijn ze beter voorbereid op wat (acute) verandering voor henzelf en hun eindgebruikers teweegbrengt en spelen ze er slimmer op in.
Precies die eigenschap is nu – harder dan ooit – nodig. Niet alleen voor merken, bedrijven, organisaties of de publieke sector maar ook direct gerelateerd aan COVID-19. We zullen immers met elkaar moeten omdenken op weg naar het zo gewenste ‘nieuwe normaal.’ Hoé dat er precies uitziet en hoe we daar moeten komen is nog volstrekt ongewis. Maar ‘design denken én doen’ is een beproefde methode om de noodzakelijke eerste stappen te bedenken, draagvlak te creëren, daadwerkelijk stappen te zetten, hiervan te willen leren om op basis daarvan door te kunnen pakken: snel, exploratief en iteratief.
Ik hoop van harte dat de categorie ‘Best Commissioning’ dit jaar laat zien dat opdrachtgevers én de creatieve industrie gezamenlijk de mouwen (nog beter) durven opstropen. En met inspiratie (en transpiratie) hun directe uitdagingen én onze grotere sociale vraagstukken met ‘design denken én doen’ aanpakken. Denk naast COVID-19 ook aan klimaat, migratie, gezondheidszorg, vergrijzing of onderwijs. Met gedreven opdrachtgeverschap, een duidelijk purpose en visie, een professioneel proces en het nodige ‘omdenken’ en meebewegen zou dat moeten lukken!
Pieter Aarts, DDA jurylid en voorzitter van de vakjury in de categorie ‘Best Commissioning’