Fabrique
Van Gogh Multimediatour
Het project
Bij de presentatie van een nieuwe opstelling voor de vaste collectie (november 2014) introduceerde het Van Gogh Museum ook een multimediatour. De bezoeker kan daarmee op drie verschillende manieren kennismaken met het werk van Van Gogh: uitgebreid, langs de hoogtepunten, of met korte games en quizvragen. De drie verschillende tours, in tien verschillende talen, zijn te volgen op één apparaat. De 5 inch touchscreen-speler is robuust genoeg om honderden uitleenbeurten te doorstaan; de gebruiksvriendelijke bediening zorgt voor snelle doorstroming bij de balie.
Commissie
Twee werelden, de digitale wereld en de historische, sluiten in dit project op elkaar aan. Het stelt de museumbezoeker in staat het werk van Van Gogh anders te ervaren, op een manier die heat educatieve aspect van het museum naar een hoger niveau tilt. De app is ontwikkeld vanuit een integere houding, met veel respect voor de schilder. De multidisciplinaire samenwerking heeft geresulteerd in een innovatieve toepassing, waarbij servicedesign, interactie, ontwerp, content en techniek elkaar versterken.
Jury
Dit project stelt museumbezoekers in staat Van Goghs werk beter te interpreteren, op een manier die het educatieve aspect van het museum naar een hoger niveau tilt. Het geeft de richting aan voor andere musea die zich willen ontwikkelen binnen de realiteit van het voortdurende kijken op beeldschermen. De innovatieve toepassing laat zien dat moderne apps en meer traditionele musea prima kunnen samengaan. Servicedesign, interactie, ontwerp, content en techniek versterken elkaar; de multidisciplinaire samenwerking met onder meer kunsthistorici heeft van het eindresultaat een voorbeeld gemaakt.