Nationale Opera & Ballet
Het project
Voor Nationale Opera & Ballet ontwikkelde Lesley Moore een nieuwe huisstijl en communicatiemiddelen, waarin de twee werelden van opera en ballet samenkomen. Mede door de opvallende en consistente poster- en videocampagnes heeft dit erg succesvol uitgepakt. Er zijn succesvolle spin-offs ontstaan die goed aansluiten bij de doelstellingen, zoals het Opera Forward Festival (OFF). Lesley Moore heeft zich bij het OFF laten inspireren door de briefing waarin de uitspraak ‘let’s shake things up’ centraal stond en de overkoepelende doelstelling om een breder en jonger publiek aan te spreken. Dit experimentele en toch toegankelijke festival wordt sinds 2015 georganiseerd en brengt een jongere doelgroep binnen de muren van het opera- en ballethuis. Deze samenwerking gaf nieuwe inzichten in het bereiken en activeren van jongeren tot 35, met verbluffende resultaten. Nationale Opera & Ballet heeft al sinds 2014 een bijzonder succesvolle samenwerking met ontwerpbureau Lesley Moore, die verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van het merk Nationale Opera & Ballet, de submerken die daaronder vallen en de stijl voor het Opera Forward Festival.
Commissie
Hier is sprake van een langdurige samenwerking waarin design heel overtuigend werkt. De stijgende (jonge) bezoekersaantallen bewijzen de effectiviteit. De commissie prijst de keuze van Lesley Moore om een kader te scheppen waarin andere creatieve professionals vervolgens kunnen werken. Ze verzamelen zo makers om zich heen en creëren ruimte voor nieuwe creatieve invulling. Lesley Moore treedt daarbij als artdirector op. Voor de commissie is duidelijk dat de opdrachtgever zich continu blijft ontwikkelen en uitstekend begrijpt wat design voor de organisatie kan doen. Nationale Ballet & Opera biedt een rijk palet van creatieve professionals de mogelijkheid iets waardevols toe te voegen, van grafisch ontwerpers tot decorontwerpers en van choreografen tot fotografen.