MultiTankcard
MultiTankcard
Het project
In samenwerking met Funcke Creatieve Partners
MultiTankcard (MTc) biedt tegenwoordig een breed pakket aan mobiliteitsdiensten, zoals tanken, elektrisch laden, parkeren, ov-reizen en ov-fietsverhuur. Ze verzorgt de betalingen tussen medewerkers en werkgevers. Na jaren markleider te zijn geweest met de tankpas, werd het bedrijf in 2014 geconfronteerd met nieuwkomers in de markt. Hierdoor werd het voor MTc noodzakelijk om het merk te herpositioneren en haar marktpositie te versterken. Op eigen initiatief benaderde Funcke Creative Partners de directie met een plan voor een nieuwe koers. De afgelopen jaren hebben opdrachtgever en opdrachtnemer intensief samengewerkt om MTc te re-branden, diensten uit te breiden en de marktpositie te verstevigen. Design is daarbij altijd het middel geweest om strategische keuzes en visievorming te ondersteunen.
Commissie
Deze casus is een schoolvoorbeeld van hoe design prikkelt tot het nadenken over het complete business model. Design is de katalysator geweest om het dienstenpakket fundamenteel uit te breiden. Daarnaast is het een duidelijk voorbeeld van hoe je als designbureau een goede relatie met je opdrachtgever kan bouwen: briefings kwamen tot stand via actieve sessies en brainstorms, die resulteerden in een overzicht van mogelijkheden en invalshoeken, en die de creativiteit van de ontwerpers niet inperkten. Het resultaat: een heldere propositie waarbij het ontwerp dienend is, zoals hoort bij het product. Een geslaagd resultaat, mede dankzij goed en langdurig opdrachtgeverschap.