Loan Favan
Uitgelicht door Dae Uk Kim
— "Ik noem mijn werk graag een archeologie van de toekomst. Ik verken mogelijke identiteiten voor onze tradities door mythologie, lichaamsaanpassing en sieraden met elkaar te vermengen." - Loan Favan
Loan Favan is een sieradenontwerper uit Nieuw-Caledonië. Ze haalt inspiratie uit haar erfgoed en bewijst eer aan de tradities van de Stille Oceaan. Loan ontwerpt draagbare kunstwerken en statement pieces: artefacten die complex gevormd zijn rond lichamelijke verkenningen en die doen denken aan anatomische implantaten. Haar werk is gebaseerd op futuristische scenario’s, inheemse tradities en lichamelijke verkenningen. Ze vervaagt de grens tussen rituele lichaamsmodificatie en een soort hybride cyborg, waarbij ze metaal gebruikt als een verbindingsstuk tussen traditioneel vakmanschap en de identiteit van de toekomstige mens. Loans werk belichaamt de geesten en mystieke krachten van het eiland voor de post-mens. Ze vermengt inheems met futurisme, wat leidt tot uitgesproken visuele uitingen.
— "Door middel van sieraden en visuele beelden vertelt Loan krachtige verhalen over het menselijk lichaam en de identiteit." - Dae Uk Kim
Loan richtte Naula Studios op, een sieradenmerk gevestigd in Bali, na haar afstuderen aan Design Academy Eindhoven en een stage bij de avant-gardistische sieradenkunstenaar Chrishabana in New York. Loan verkent in haar collecties transhumanisme, om zo de mens van morgen opnieuw vorm te geven. Haar collectie NGEI (‘later in de toekomst’ in de taal van het Nieuw-Caledonische eiland Mare) zit bomvol symbolen uit inheemse artefacten en praktijken, en transporteert eeuwenoude waarden en identiteiten naar de toekomst. ALLIAGE-Cu29Zn30 transformeert de drager tot een cyborg, ogenschijnlijk geïntegreerd in de huid, om zogezegd de kracht van Loans toekomstige zelf te benutten. Haar nieuwste verkenning draait om rituelen van huid-scarificatie in een verre toekomst. Het herinterpreteert een lokale overgangsrite in de Zuid-Pacifische staat Vanuatu: mannen krijgen markeringen die lijken op krokodillenschubben, bedoeld om hen onsterfelijke krachten te geven. Getiteld Tanem Fuija (in de volksmond ’toekomsten uitwisselen’), herinterpreteert de collectie de instrumenten voor deze praktijk in drie monumentale looks, samengesteld uit talrijke implantaten onder de huid. Naast haar artistieke bezigheden draagt Loan actief bij aan het ontwerp- en kunstonderwijs in Nieuw-Caledonië, waarbij ze jongere generaties inspireert en een gemeenschap van ontwerpers op het eiland verenigt.