Museum Catharijne Convent X Fabrique
Het Grootste Museum van Nederland
Het project
Waarom lopen Nederlanders in eigen land vaak de kerkdeuren voorbij, terwijl ze op vakantie wél bij ieder kerkje naar binnen gaan. Uit die gedachte ontstond het idee om Nederlandse kerken toegankelijker te maken voor dagjesmensen; niet per se vaste kerkgangers, wel geïnteresseerd in de rijke historie en het verhaal achter de kerk. Museum Catharijneconvent en ontwerpbureau Fabrique ontwikkelden afgelopen jaar samen het concept, de website en de nieuwe huisstijl voor ‘Het Grootste Museum van Nederland’. Via een audiotour en aanvullende informatie zijn de verborgen kerkschatten van dertien bijzondere kerken en synagogen toegankelijk gemaakt. De Nederlandse kerken bevatten een unieke verzameling en vormen nu samen – ook letterlijk, in vierkante meters, kunstschatten en bezoekers – het grootste museum van Nederland.
Commissie
De jury is van mening dat de (communicatie)strategie en uitvoering van dit project fantastisch op elkaar aansluiten. Heel goed dat een traditionele instelling door het betrekken van de juiste partner en nieuwe technologie nieuwe betekenis krijgt. Hier ligt een goede visie van het museum aan ten grondslag, die vertaald is naar een goede consumentenpropositie. Dat heeft vervolgens door de gekozen partij en samenwerking een minstens even goed verhaal en resultaat tot gevolg. Door ook buiten de eigen muren haar verhaal te vertellen, is de bestaande doelgroep van Museum Catharijneconvent substantieel uitgebreid. Bovendien kan de geschiedenis van het christendom nergens beter verteld worden dan op de plekken waar deze geschiedenis zich daadwerkelijk heeft afgespeeld.