Studio Dumbar
BNO Piet Zwart Prijs
Het project
Jurylid Paul Mijksenaar: “Het lijstje van eerdere winnaars overziend, kan Gert Dumbar daarin niet ontbreken. Eigenlijk is hij van alle prijswinnaars het meest verwant met Piet Zwart, vooral waar het zijn speelsheid betreft. Zijn beroemde Mondriaanaffiche – met Mondriaan’s stijlelementen als gekleurde staven in de ruimte gefotografeerd als zijnde een installatie – zou goed in Piet Zwart’s beroemde postzegelboekje passen, zoals ook zijn bekende affiches waarmee hij de ‘staged photography’ in Nederland introduceerde. Net als Piet Zwart werkte hij ook ruimtelijk, met name aan tentoonstellingen, zoals de rondreizende ‘Dutch Design’ exposities waarvan de ruimtelijke elementen tevens de verpakking vormden. Dumbar kent daarnaast ook een ‘strakke’ lijn, met de huisstijlen voor de Nederlandse Spoorwegen, Aegon, Hollandse Beton Groep, Spaarnestad en – als hoogtepunt – de vele door de jaren heen veranderende gezichten van de PTT, naderhand KPN, inclusief postzegels, formulieren en de inrichting van de Postkantoren. Later voegde hij daar zijn alom geroemde huisstijl voor de Nederlandse Politie aan toe, die vooral bekend werd door de ‘striping’ van alle politie- vaar- vlieg- en voertuigen. Hij was voor dat hij Studio Dumbar startte al medeoprichter van Tel Design in Den Haag – de tegenhanger van Total Design, het bureau met de grote klanten waaronder veel overheidsorganisaties. Het Amsterdamse Total Design kreeg er met Tel Design een eigenzinnige concurrent bij.”
Jury
Jurylid Rob Huisman: “Naast zijn puur professionele activiteiten is Gert Dumbar ook altijd in de weer geweest met zaken naast de grenzen van zijn vak. Bij de oprichting van Theater Zeebelt begaf hij zich op het terrein van de podiumkunsten. Met Zeebelt produceerde hij onder andere een opera met vliegen in de hoofdrol en organiseerde hij recentelijk, samen met zijn studenten van de KABK, een serie cabaretvoorstellingen met beroemde lettertypes als personas. Samen met zijn vrouw Leonie organiseerde hij eind vorige eeuw een reeks internationale designcongressen in het Haags Gemeentemuseum waarmee hij baanbrekend werk deed voor het internationaliseren van het begrip ‘Dutch Design’. Tot slot roerde hij zich met het van de grond krijgen van de Nationale Affichegalerij ook stevig in de politiek.”