Eindhoven365
Eindhoven365
Het project
Eindhoven heeft een single brand strategie: alle inspanningen om de stad te positioneren als een hotspot van technologie, design en kennis, worden verricht vanuit een eenduidige visuele identiteit. Voor de uitwerking daarvan heeft Eindhoven365 een collectief van vormgevers in het leven geroepen, het zogeheten Virtual Design Agency. De leden bundelen hun krachten om tot een zo sterk mogelijk resultaat te komen; de opdrachtgever brengt op die manier lokale creatieven bijeen en toont aan hoezeer ‘het merk’ Eindhoven profiteert van het aanwezige (design)talent.
Commissie
Waar veel gemeenten vasthouden aan een traditionele benadering, laat Eindhoven365 zien het experiment niet te schuwen en zich bewust te zijn van het belang van design voor onder meer citymarketing. Met de oprichting van het Virtual Design Agency geeft Eindhoven365 blijk van een bijzondere visie op design. De ontwerpbureaus waarmee zij samenwerken (zoals Edhv, Raw Color, George & Harrisson, Eric de Haas en scherpontwerp) zijn een interessante mix van gevestigde namen en nieuw talent.
Jury
Met de Best Client Award 2015 word citymarketingorganisatie Eindhoven365 beloond voor goed opdrachtgeverschap in relatie tot design. Volgens de vakjury durft Eindhoven365 de nek uit te steken en kiest de organisatie radicaal voor een innovatieve werkwijze. Het Virtual Design Agency is een vernieuwend experiment dat getuigt van lef. Dit heeft bijzonder goed uitgepakt: als merk is Eindhoven vitaal en krachtig. De slimme visuele systematiek maakt de stijl schaalbaar, breed inzetpaar toepasbaar, en daarmee toekomstbestendig. De ontwerpbureaus waarmee Eindhoven365 samenwerkt (waaronder Edhv, HeyHeydehaas, George & Harrison, Raw Color en Scherpontwerp) vormen een aansprekende mix van gevestigde namen en nieuw talent. De commissie beloont Eindhoven365 met de prijs omdat zij er een voorbeeld in ziet van hoe lonend ‘omdenken’ kan zijn.