Studio Joost Grootens
Dikke Van Dale
Het project
In 2015 verscheen de nieuwe Dikke Van Dale. Deze vijftiende editie (sinds 1864) telt 241.558 hoofdwoorden op 4880 pagina’s. Veel tijd is besteed aan het optimaliseren van gebruiksgemak en overzichtelijkheid. Daartoe wordt gebroken met een traditie van de uitgever: het woordenboek is voor het eerst gedrukt in vier kleuren, bevat illustraties, en kreeg een nieuw lettertype met meer mogelijkheden voor cijfers en symbolen.
Commissie
Het is Studio Joost Grootens in dit digitale tijdperk gelukt om van de papieren Dikke Van Dale een echt ‘hebbeding’ te maken. De ontwerpers namen gedurfde beslissingen en gaven het instituut Van Dale daarmee een lichte en eigentijdse uitstraling. Een tot in de puntjes verzorgde publicatie, perfect tot in de kleinste details: het resultaat van dit omvangrijke project is volgens de commissie grafisch ontwerp op zijn best.
Jury
Joost Grootens bewijst met dit indrukwekkende project zijn waarde als zeer gefocuste grafisch ontwerper. Met de toevoeging van kleur en illustraties breekt hij met oeroude tradities en bewerkstelligt hij een andere verhouding tot de woorden. Zijn verfijnde vernieuwingen hebben geleid tot een gebruiksvriendelijke, eigentijdse editie. Niet alleen voor het publiek, maar ook voor de uitgever: hij ontwikkelde een techniek waarmee de lijvige woordenboeken efficienter opgemaakt kunnen worden. Joost Grootens is onberispelijk in het heruitvinden van boeken in het digitale tijdperk.