Brabantia
Brabantia
Het project
In samenwerking met: Proud Design, Studio Aandacht, Bovil
Familiebedrijf Brabantia (opgericht in 1919) is gespecialiseerd in keukenaccessoires en huishoudelijke artikelen en wordt sinds 2012 geleid door CEO Tijn van Elderen, inmiddels de vierde generatie binnen de Brabantia familie. Hij koos afgelopen jaren voor een ingrijpende herpositionering, met als hoofdvraag: welke rol spelen de producten van Brabantia in het leven van hun klanten. Drie creatieve bureaus werden ingeschakeld om op alle vlakken de herpositionering te ontwikkelen en door te voeren: Proud Design tekende voor logo & packaging design, Studio Aandacht voor styling en fotografie en Bovil voor communicatie en copy.
Commissie
Deze case gaat over een familiebedrijf dat erin slaagt op tijd de bakens te verzetten met visie, daadkracht en de juiste portie lef. Het resultaat is herkenbaar én van nu. Telkens wordt de juiste balans gevonden tussen tijdloos en eigentijds. Het is toegankelijk voor een brede doelgroep, met behoud van een kwalitatieve uitstraling. Uit de hele aanpak blijkt dat Brabantia de klant, context en markt goed kent en heeft geanalyseerd. Voor de re-branding van verschillende producten is samengewerkt met individuele ontwerpers (zoals Orla Kiely en Mae Engelgeer) en gespecialiseerde bureaus (zoals Van Berlo). Door de ruimte die Brabantia geeft, kanaliseert ze optimale creatieve vrijheid voor ontwerpers. Het resultaat is aantrekkelijk en effectief design. Prijzenswaardig is ook dat het bedrijf hard werkt aan verduurzaming door onder andere partnerships met WeForest en Plastic Whale en de C2C certificering van producten.
Jury
De opdracht voor de herpositionering luidde: ‘Maak Brabantia weer bemind in plaats van alleen bekend’. Door de intensieve samenwerking met verschillende ontwerpbureaus is dat gelukt. Zowel op productniveau, als in de communicatie (online én offline) heeft het merk een eigentijdse transformatie ondergaan, zonder aan kwaliteit in te boeten. Het commerciële succes van de herpositionering is overtuigend. Dit resultaat is toe te schrijven aan een goede selectie van ontwerpers en ontwerpbureaus door CEO Tijn van Elderen en de value director (Brand, Marketing & Product Innovation) Mechteld Petersen. Een excellent voorbeeld van goed opdrachtgeverschap.