Studio Tjepkema
Bling Bling
Het project
From distance Frank Tjepkema’s designed medallion resembles an opulently decorated cross. A closer look reveals paper-thin layers of gold plated steel perforated to proclaim the symbolism of modern religion. Banal logos like those of Coca-Cola and Gucci tell the story that jewelry has always told: the world of capital loves to wrap itself in the illusion of timeless beauty.
Commissie
Dit is een modieuze, vlotte eyecatcher, die de tijd zal overleven. Een sieraad dat door veel mensen herkend wordt. De manier waarop de ontwerper refereert aan zaken als commercie, winkelen, merkverslaving en religie is knap, vooral ook in relatie met de gebruikte techniek. De ontwerper heeft de mogelijkheden van photo etching optimaal benut.
Jury
Van afstand heeft het een archaïsch, primitief aspect: het had in de tombe van een Egyptische farao gelegen kunnen hebben, maar door in te zoomen vallen vooral de gegraveerde merknamen op. Hierdoor verandert de betekenis van archeologisch object naar een ideologische stunt: consumptie als de religie van onze tijd.