Diego Grandry

Uitgelicht door Marius Jopen

1

— "Ik heb de neiging om emotioneel beladen onderwerpen aan te snijden, waarbij een genuanceerd standpunt nodig is om het publiek enige ruimte te geven om zich met het onderwerp te verbinden en zich ertoe te verhouden." - Diego Grandry

Diego Grandry omarmt de groeiende mogelijkheden van het digitale om verhalen te delen die onderstrepen hoe relatief begrippen als normaliteit en normativiteit zijn. Zijn werk, dat het digitale en handgemaakte vermengt, is sculpturaal en schilderachtig en kan het beste worden omschreven als visuele poëzie die het lichaam opnieuw vormgeeft door middel van technologie. Hij verkent dit terugkerende thema door een zekere ‘andersheid’ te belichamen in verschillende media. Tekeningen veranderen in 3D-software, virtual reality, en het hacken en hergebruiken van videogames, wat resulteert in illustraties, films en sculpturen. Door fysieke objecten uit de populaire cultuur anders te plaatsen en te manipuleren in virtuele realiteiten, herinterpreteert hij hun betekenis en creëert hij een unieke set visuele talen en symbolen.

— “Ik houd ervan hoe Diego Grandry - net als andere surrealistische archeologen - ons confronteert met angstaanjagende, verwrongen en absurde artefacten uit de onderwereld." - Marius Jopen

Diego is afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar hij nu lesgeeft in Interactive Media Design. Hij ontwerpt en deelt sociaal-politieke verhalen om een gevoel van verbondenheid aan te wakkeren, bedoeld voor een maatschappij-in-wording. Hij navigeert en vervormt de frictie tussen heersende idealen voor lelijkheid en schoonheid. Daarmee verkent en erkent hij thema’s als uitsluiting, verschil, identiteit en lichaamsbeleid. In Man on a Horse verbeeldt Diego het hedendaagse Franse verhaal van de ‘cavalier du 93’—een mythe dat verwijst naar de levendige Parijse voorstad Seine-Saint-Denis (93), vaak geassocieerd met immigratie en marginalisatie, en dat het beeld oproept van een moderne held die uit deze context opduikt. Man on a Horse geeft een positieve en gevoelige weergave van een vaak gestigmatiseerde gemeenschap, een beeldtaal die grootsheid en tijdloosheid uitvergroot. Door klassieke schildertechnieken te combineren met moderne technologische middelen, bereikt hij een ongekend niveau van precisie en detail. Frères et Sœurs vangt een cruciaal moment in het politieke klimaat in Frankrijk: de vereniging van links als Front Populaire om extreemrechts te bestrijden. In het licht van de recente verkiezingen benadrukt Diego een nauwlettende aandacht voor de huid bij het mobiliseren van de politiek, als een herinnering aan de complexe rol die dit orgaan speelt in verdeeldheid zaaiende propaganda. 

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte!