Cream on Chrome
Young Designer DDA22
— “Wij beschouwen de ‘Leefomgeving’ als het geheel van dingen die vaak ten onrechte als gescheiden worden gezien: natuur, cultuur en technologie.”
Onder de naam Cream on Chrome werken Martina Huynh en Jonas Althaus samen om complexe ideeën en concepten begrijpelijk te maken. Ze gaan grote thema’s niet uit de weg: als specialisten in design research en interactieve installaties behandelen ze onderwerpen als inkomensongelijkheid, ecologie en het medialandschap. Hun fysieke en interactieve ontwerpen helpen mensen nieuwe perspectieven te verkennen op een luchtige en intuïtieve, maar toch diepgravende manier. Hun betrokkenheid en kritische manier van nadenken over deze systemen is evident. Tegelijkertijd slagen ze erin de complexiteit op afstand te houden en mensen op een toegankelijke manier te betrekken bij de dringende vragen van onze tijd.
De in Rotterdam gevestigde experience design studio Cream on Chrome produceert interactief ontwerp in de ware zin van het woord. Afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven, ontwikkelen ze werk dat onveranderlijk gebaseerd is op design thinking en uitzonderlijk sterk communiceert. Ze hebben de meeste van hun projecten zelf geïnitieerd en betrekken daar succesvol relevante partners bij, waaronder academische en culturele instellingen. Het Basic Income Cafe (2018) vertaalde prachtig de vele facetten van het concept van een basisinkomen door koffie te gebruiken om de geldstroom te visualiseren. De Environmentalist Stock Exchange (2022) modelleerde de wereldwijde markten naar de principes van ecologie, waar aandeelhouders werden gezien als hoeders. Hun project 4D News (2019) onderzocht methoden en formaten voor complexere nieuwsverhalen, waarbij duidelijk werd hoe subjectief het nieuws is.