Stadspark Artis beste opdrachtgever 2014

October 18 2014

Stadspark Artis (Natura Artis Magistra) is de winnaar van de Best Client Award 2014. Dat werd zaterdagavond bekendgemaakt tijdens de prijsuitreikingen van de jaarlijkse Dutch Design Awards in Eindhoven.

Natura Artis Magistra

Natura Artis Magistra (kortweg: Artis) is het oudste stadspark waar mens en dier samenkomen. De attractie in de Amsterdamse binnenstad vernieuwde het afgelopen jaar zijn vormgeving op verschillende vlakken, en ging daartoe samenwerkingen aan met meerdere ontwerpers, waaronder VanLennep (huisstijl), Mijksenaar (bewegwijzering), Fabrique (website) en Dawn (‘Vergeten dieren’-campagne).

Beste opdrachtgever

Artis is op alle vlakken van design (van huisstijl en bewegwijzering tot merchandise en nieuwe paviljoens) op zoek naar de hoogst haalbare kwaliteit. De onafhankelijke commissie – Pieter Aarts (DMN), Rita van Hattem (BNO), Luuk Ros (Adformatie), Roel Stavorinus (Metroel) en Esther Donders/Gerard Streng (beiden Heijmans) – prijst de keuze om te werken met een groep externe (ontwerp)adviseurs die de organisatie structureel bijstaat in haar beslissingen en noemt de resultaten indrukwekkend.

Artis werd zaterdagavond in Eindhoven beloond voor zijn goede opdrachtgeverschap met de Best Client Award 2014 van Dutch Design Awards. Uit het juryrapport: ‘Aan het hoofd van de organisatie staat een bevlogen directie met een duidelijke visie. Ook de ontwerpers is deze samenwerking bijzonder goed bevallen. Ze omschrijven de aanpak als grondig en professioneel. Artis is niet op de ontwerpstoel gaan zitten.’

Best Client Award

Met de Best Client Award toont en beloont Dutch Design Awards goed opdrachtgeverschap in relatie tot design. Belangrijke beoordelingscriteria zijn professionaliteit, strategie, duurzaamheid en innovatie. Genomineerd voor de prijs dit jaar waren stadspark Artis, tapijtproducent Desso en bouwonderneming Bam Civiel Zuidwest en Noordwest. Meer over deze finalisten en hun bijzondere projecten valt te lezen op de website van Dutch Design Awards.

Dutch Design Awards

Dutch Design Awards zijn internationaal gerenommeerde prijzen voor het beste ontwerp van Nederland. De prijsuitreiking, een tentoonstelling met het werk van alle finalisten tijdens Dutch Design Week en de uitgave van het Dutch Design Jaarboek (in samenwerking met nai010 uitgevers) vormen samen een platform voor Dutch design in de volle breedte.

Press release | Artis wins best client award pr_dda_artis_wins_best_client_award_eng.docx
Persbericht | Artis wint best client award pr_dda_artis_wint_best_client_award_nl.docx