Royal FloraHolland onbetwiste winnaar DDA Best Client Award 2017

October 28 2017
Foto door Elspeth Diederix

EINDHOVEN, 28 oktober – Royal FloraHolland steekt met een nieuwe samenwerkingsvorm haar nek uit. Het gebruikt een intern veranderingsproces als aanjager voor het breder toepassen van design en design thinking. Design dat in staat is een transitie te ondersteunen en waar te maken. De samenwerking met Vandejong voor inspiratie- en innovatiemerk Let it Grow getuigt van lef en ondernemerschap aan beide kanten. Daarmee wint Royal FloraHolland dit jaar de Best Client Award.

Eind 2015 legde Royal FloraHolland de vraag om hun strategie voor nieuwe consumenten vorm te geven neer bij Vandejong Creatieve Agency om de verschuiving van de veiling in Aalsmeer naar digitale handel te begeleiden. Op basis van onderzoek en strategische plannen ontwikkelde Vandejong Let it Grow: een inspiratie- en innovatiemerk dat zich richt op de voorhoede van bewuste consumenten in Europese steden.

De samenwerking tussen Royal FloraHolland en Vandejong in Let it Grow getuigt van lef en ondernemerschap aan beide kanten. Dit heeft geleid tot een onconventionele en daarmee zeer effectieve aanpak. De ‘design mentaliteit en aanpak’ van de opdrachtgever samen met het bureau staan centraal. Volgens de beoordelingscommissie dwingt deze case qua samenwerking, proces en rolverdeling respect af. royalfloraholland.com

Best Client Award

De Best Client Award is de prijs voor opdrachtgevers die designers en vormgeving strategisch inzetten voor hun bedrijf of instelling. Deze speciale prijs van Dutch Design Awards (DDA) werd uitgereikt tijdens de DDA Awards Show op zaterdag 28 oktober, als onderdeel van Dutch Design Week. Hiermee wordt goed opdrachtgeverschap in relatie tot design beloond. Belangrijke criteria zijn: de mate van professionaliteit, strategie, duurzaamheid en innovatie.

Uit alle inzendingen selecteerde de commissie, bestaande uit Pieter Aarts (Design Management Netwerk), Rita van Hattum (BNO), Luuk Ros (Adformatie), Roel Stavorinus (design- en marketingstrateeg), Mark van Iterson (Heineken), Henk Haaima (Mirabeau), de winnaar dit jaar.

DDA winnaars

Grote winnaar van DDA 2017 is DeFlat Kleiburg van NL Architects, zij winnen de vooraanstaande Future Award. De overige Dutch Design Awards gingen dit jaar naar: Vlisco Un à Un van Michiel Schuurman (Communication), ZandGlas van Atelier NL (Design Research), Bravado: a pretentious, swaggering display of courage (F/W 2017) van Das Leben am Haverkamp (Fashion), Quooker Flex van Quooker (Product), White Spots van Studio Richard Vijgen (Service & Systems) en Frank Kolkman (Young Designer Award). Sheltersuit 4.0 ontworpen door Bas Timmer ontving online en in de tentoonstelling de meeste stemmen van het publiek en is daarmee de winnaar van de Public Award.

Persbericht Nederlands pb_dda_best_client_award_2017_def.docx
Persbericht Engels pb_dda_best_client_award_2017_def_eng.docx