Hoe gaat het nu met ..? Fabrique

October 14 2016
Fabrique, studio in Delft
Fabrique, studio in Delft

14
Oct
2016

Fabrique is een regelmatig geziene gast bij DDA. Meerdere nominaties hebben zij op hun naam staan. Waar zijn ze nu mee bezig? We praten bij met directielid Matthijs Klinkert, die sinds begin van dit jaar samen met Pieter Jongerius en Erik van der Meer de nieuwe directie van Fabrique vormt.

Hoe gaat het met Fabrique sinds het genomineerd zijn voor een Dutch Design Award?

Het gaat met Fabrique uitstekend. In de afgelopen jaren zijn we er bijvoorbeeld in geslaagd onze designexpertise sterk internationaal uit te bouwen. Recent hebben we bijvoorbeeld de “Dayfinding app” voor Tate Modern in hartje Londen gelanceerd. We doen momenteel succesvol projecten in de Engeland, het Midden Oosten en de Verenigde Staten. Daar durfden we 5 jaar geleden alleen van te dromen!


Met welk projecten zijn jullie momenteel bezig?

Teveel om hier allemaal te noemen natuurlijk. We doen veel innovatieve projecten en ontwikkelen producten voor financiële bedrijven. Daar vindt zeer veel innovatie plaats en daar is erg veel ruimte voor het bedenken van service design concepten. Tevens werken we aan de nieuwe visuele identiteit voor het Scottish Ballet en tot slot zijn we bezig met een online concept voor een groot meditatiecentrum in de VS.

Dayfinding App voor Tate Modern
Rijksstudio voor Rijksmuseum
Fabrique, studio in Rotterdam

Wat kunnen we nog van Fabrique verwachten in de toekomst?

Wat we heel inspirerend en leuk vinden is dat we weer sterker gebruik kunnen maken van onze kennis van het “hardcore" industrieel ontwerpen, in combinatie met onze grote ervaring op het gebied van schermontwerp. Met de opkomst van het Internet of Things en het begrip van consumenten van dit domein, doen we steeds meer projecten die deze expertises beiden nodig hebben. We werken op dit gebied aan een supergeheim project, waar veel mensen in en om Amsterdam de komende jaren ontzettend veel plezier van gaan hebben!


Wat is tot nu toe het hoogtepunt van jullie carrière en waarom?

We bestaan bijna 25 jaar, dus één hoogtepunt noemen is een uitdaging op zich. Maar als je ons dwingt, dan denken we dat onze Rijksmuseum relatie en de ontwikkeling van de Rijksstudio (waarmee we ook een DDA wonnen in 2013) heel bijzonder is geweest. En as we speak maken we prachtige nieuwe dingen voor Het Rijks, waar jullie komend jaar nog veel van zullen horen.



Heb je nog goede tips voor aanstormend talent?

We zouden iedereen met veel talent willen meegegeven dat talent alleen niet voldoende is. Iedereen kent wel een miskend genie of een grote belofte die het niet waar maakte. Wat je van een talent transformeert naar een echt geweldige ontwerper, is zorgen dat je hard leert werken en je openstelt voor het leren van ervaren ontwerpers. Omarm de gedachte dat je vorming tot écht goede ontwerper tijd kost.

Tijdens Dutch Design Week (22-30 oktober) is Fabrique overal te zien. Zij hebben de campagne van #DDW16 gemaakt.