Hoe gaat het nu met ..? Atelier NL

September 2 2016
Mike Roelofs
Mike Roelofs

2
Sep
2016

In 2009 is Atelier NL, bestaande uit Nadine Sterk en Lonny van Ryswyck, genomineerd voor de Young Designer Award voor hun project ‘Clay Service’. Wat is er sindsdien allemaal gebeurd? We praten even kort bij met Lonny.

In 2009 zijn jullie genomineerd voor de Young Designer Award met het project ‘Clay Service’.  De jury noemde jullie producten “uitnodigend om naar te (blijven) kijken”. Hoe ging het verder met dit project?

   

We hebben de twee jaar voorafgaand aan de nominatie akkers van boeren onderzocht, een groot project, om te laten zien wat een akker kan voortbrengen aan grondstoffen. Koninklijke Tichelaar Makkum was erg geïnteresseerd, waardoor we onze opgegraven Nederlandse kleien konden doorontwikkelen tot een gebruiksservies. Toen we in 2009 het project presenteerden was het net in productie genomen door Koninklijke Tichelaar Makkum.

Om dit te kunnen bereiken hebben we onderzocht of het in deze tijd nog haalbaar is om een servies van pure klei uit diverse streken te produceren. Uiteindelijk stond de Clay Service in verschillende winkels en langzaam werd het project over de hele wereld verkocht.  

Jammer genoeg was het lokaal produceren in 2009 nog niet zo groot. Op het moment van bloei moest Koninklijke Tichelaar Makkum zijn koers veranderen en stopten ze met de productie. Toen hebben we het heft in eigen hand genomen en onze eigen koers bepaald. We kwamen tot de conclusie dat we zelf de kennis hebben om keramiek te produceren. En zo gezegd, zo gedaan.

Hoe hebben jullie je ontwerppraktijk sinds de nominatie voortgezet?

Het is grappig om te zien hoe Nadine en ik ons ontwikkelen. In vergelijking met eerst, hebben we nu hele duidelijke taken. Nadine heeft het heel druk met het opzetten van de werkplaats. Ik richt me meer op les geven, lezingen en workshops. En natuurlijk zijn we allebei bezig met nieuwe concepten en ideeën. We zijn geen ontwerpstudio die elk jaar nieuw werk laat zien, maar we hebben een ontwerpmethodiek neergezet waarmee we eindeloos nieuwe producten destilleren uit een heel breed onderzoek. We geloven in verdieping, in plaats van snel van het ene naar het andere onderwerp over te gaan. Nu ligt onze focus op grond, maar het gaat eigenlijk over grondstoffen. We zijn erg geïnteresseerd in processen. Daar liggen voor ons eindeloos veel mogelijkheden.

Ruud Balk

Jullie hebben net succesvol een crowdfundingsactie volbracht, met als doel de kerk aan te kopen waar nu jullie studio in zit. Gefeliciteerd! Hoe gaan jullie nu verder?

   

We beseften dat we geen onzekerheid konden permitteren betreffende de locatie. Het was moeilijk een hypotheek te krijgen want het gaat niet om de potentie en de mogelijkheden, maar om geld. We hebben hard moeten vechten voor deze plek, en achteraf blijkt dat dat goed is geweest. We hebben ons kenbaar gemaakt.

Want hoe kun je de waarde van de plek laten zien zonder het in geld uit te drukken? We hebben in acht jaar een enorme bibliotheek verzameld aan klei. Wat is er in onze lokale omgeving aan rijkdom? Wat is binnen ons bereik? We hebben iedereen om ons heen gemobiliseerd om 3000 tegels te bakken. Tijdens Dutch Design Week 2015 hebben we deze tegels verkocht en zijn we op een bedrag van €79.620,- uitgekomen. Klei is omgezet in geld. Daarbij hebben we mensen deel uit laten maken van ons verhaal. Na een lange weg is de kerk nu definitief van ons. In het Eindhovens Dagblad is hier ook een artikel over gepubliceerd.

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst, zijn jullie met nieuwe projecten bezig?

Momenteel zijn we bezig om de Earth Alchemy Factory op te zetten. Het is een fabriek waarin wij kennisoverdracht koppelen aan educatie, ervaring en beleving. Daarmee willen we kennis uitdragen, maar tegelijkertijd ook geld kunnen verdienen. Daarnaast zijn we na intensief onderzoek en experimenteren erin geslaagd om lokaal, ‘wild’ zand van de Zandmotor, een gebied bij Den Haag, om te smelten naar unieke objecten van glas. Dit zijn de allereerste glazen producten uit een nieuwe serie die Atelier NL maakt uit zand van duinen, stranden, wadden, woestijnen, rivieren, bergen en groeves. De mineralen in het zand zorgen voor verschillende groen- en bruintinten.

Wat adviseren jullie aanstormend talent?

Een aanstormend talent zou ik beschrijven als iemand die ontdekt wat zijn/haar specialiteiten zijn en dit in een bedrijf of als zelfstandige kan benutten en zich daarin vrij kan voelen. Een studie is een tool om te begrijpen hoe je zelf werkt. Een talent durft te kiezen voor zichzelf en zijn/haar eigen krachten. Dus ik raad aan om jezelf te ontdekken en vrij te laten zijn zodat je je eigen krachten leert kennen.

Image and video hosting by TinyPic Patricia Rehe

Image and video hosting by TinyPic Wouter Kooken

Tijdens Dutch Design Week (22-30 oktober) is Atelier NL te zien in hun atelier (kerk) op de Hallenweg. Zie hier voor meer informatie.